CYKL FILMOWY

CYKL FILMOWY

SACRUM VS PROFANUM

I ODSŁONA

WIELKA CISZA / MILAREPA

3 marca 2011  godz. 17.00

Prelekcja  dr Robert Rogoziecki(UG)

Miejsce:

AULA 1.43
Wydział Filologiczny
Uniwersytetu Gdańskiego,
UL. WITA STWOSZA 55

KARNETY:
2 filmy 10 zł  // 4 filmy 15 zł // całość  30 zł
(sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem)WIELKA CISZA (2005)

produkcja: Niemcy, Szwajcaria, Francja
reżyseria:  Philip Groning
scenariusz: Philip Groning
zdjęcia: Philip Groning
muzyka: Michael Busch, Philip Groning
montaż: Philip Groning
czas trwania: 164 minut

Pomysł na ten film zrodził się u reżysera zaraz po jego pierwszym studenckim filmie, kiedy zestresowany i zagubiony szukał wyciszenia. Wymyślił, że pobyt w klasztorze połączy z pracą i opowie o swym doświadczeniu w kolejnym filmie. Jednak na realizację musiał czekać ponad trzynaście lat. Reżysera od razu uderzyło piękno klasztoru kartuzów położone w Alpach. „Kiedy człowiek tam wchodzi , zaczyna natychmiast zastanawiać się nad własnym życiem – ile czasu stracił na rzeczy nieistotne. (…) Nagle zdajesz sobie sprawę, że jako człowiek jedyne, co tak naprawdę posiadasz, to twój własny czas” – mówi Groning.

MILAREPA (2006)

produkcja: Bhutan, Indie
reżyseria: Neten Chokling
scenariusz: Neten Chokling, Tenzing Choyang Gyari
zdjęcia: Paul Warren
muzyka: Joel Diamond
montaż: Suzy Elmiger
czas trwania: 90 minut
obsada:Jamyang Lodro, Orgyen Tobgyal, Kelsang Chukie Tethtong, Lhakpa Tsamchoe

Milarepa to opowieść o dochodzeniu do duchowej mądrości poprzez ucieczkę przed poprzednim życiem. Jak wygląda droga do świętości i czy jest ona możliwa jeśli u jej podwalin leży zemsta i śmierć można zobaczyć w tym filmie. Dodatkowym atutem tego filmu jest to, że jeśli nie zachwyci nas sam obraz, to jest okazja poznania biografii Milarepy, tybetańskiego poety i mistyka żyjącego na przełomie X i XI wieku. Nie należy się jednak obawiać tego filmu. Po jego obejrzeniu same nasuwają się pytania o Tybet, znaczenie imion, medytację, etapy życia, niesprawiedliwość, los, przeznaczenie, rolę mistrza i ucznia…