JAPOŃSKI KOBIETOGRAM

JAPOŃSKI KOBIETOGRAM

Wizerunki kobiet w kinie japońskim
Rytuały – transgresje – maski

w ramach projektu Camera Obscura: Kino-Muzeum

21-22 kwietnia 2006
godz. 18.00
Muzeum Narodowe – ul. Toruńska 1, Gdańsk
(boczne wejście od ul. Okopowej)

Wstęp:
Karnet na dwa filmy – 12 zł
Karnet na całość – 20 zł

Camera Obscura jest to projekt skupiony na upowszechnianiu wiedzy na temat historii sztuki, realizowany w nawiązaniu do ekspozycji przygotowywanych przez Muzeum Narodowe w Gdańsku oraz zgłębianiu związków pomiędzy sztuką, kinem i telewizją. W ramach programu prezentujemy sylwetki znanych artystów, filmy dokumentalne, reportaże, animacje, sztukę filmową oraz formy fabularne. Interesuje nas dotarcie do jak najszerszego grona odbiorców, dlatego staramy się wzbogacać projekcje o część prelekcyjno – seminaryjną, prowadzoną przez uznanych filmoznawców, krytyków i kuratorów oraz o działania paraartystyczne i parateatralne.

W ramach cyklicznego projektu filmowo-artystycznego “Camera Obscura” DKF UG “Miłość Blondynki” oraz Muzeum Narodowe w Gdańsku zapraszają na dwudniową prezentację japońskiej kinematografii ze szczególnym uwzględnieniem kobiecych wizerunków. Projekcje filmów uznanych mistrzów kina japońskiego – Hiroshiego Teshigahary, Kaneto Shindo, Nagisy Oshimy, Takeshiego Miike – filmów, w których głównymi bohaterkami są postacie kobiece, mają przybliżyć specyfikę funkcjonowania kobiet w hierarchicznym japońskim społeczeństwie, jednocześnie wprowadzając widza w wyrafinowany świat japońskiej estetyki, poetyckiego piękna, zaklętego w filmowych kadrach.

Rytuały – wzajemne męsko-kobiece interakcje pełne pożądania, niesterowalnych emocji, niewypowiedzianych słów i napięć, balet cielesny – duszny i często zabójczy. Co dzieje się gdy zemsta znajduje swojego sprzymierzeńca w kobiecie?
Transgresje – cały czas nieprzenikniony świat kobiet, zamknięty tym razem na celuloidowej taśmie. Kobieta – brak jednego stanu skupienia, raczej stawania się niż bycie, kobieta jako żywioł…
Maski – prawdziwe oblicze kobiety – czy istnieje? Czy wyziera zza dobrze przysznurowanej maski kurtuazji, póz, życiowych ról? Co dzieje się gdy maska znika?
Za osadzanie prezentowanych dzieł filmowych w szerszym kontekście oraz zapoznanie widzów z azjatycką kinematografią odpowiedzialny będzie Piotr Kletowski – uznany filmoznawca, który poprowadzi widzów przez meandry japońskiej kinematografii, jednocześnie prezentując autorski wybór filmów.

Organizatorzy:
DKF UG “Miłość Blondynki” przy Akademickim Centrum Kultury UG
Muzeum Narodowe w Gdańsku

Bliższe informacje:
Magdalena Dula
tel.: 0 668 427 328
dkf@ug.gda.pl
www.dkf.pl