Planete Doc Review

Planete Doc Review

17-19 listopada 2005
godz.: 18.00
aula 039, Wydz. Filologiczno-Historyczny UG
(ul. Wita Stwosza 55, Gdańsk)

Gdzie jest prawda?
Między rzeczywistością a fikcją…?
Sprawdź sam!

Dyskusyjny Klub Filmowy UG “Miłość Blondynki” zaprasza na przegląd filmów dokumentalnych – replika warszawskiego Planete Doc Review, który odbył się w maju 2005 roku. Pokaz jest odpowiedzią na rosnące zainteresowanie powracającego do łask dokumentalizmu. Przedstawiane filmy z pełną przenikliwością dotykają problematyki współczesnego świata.

“Współczesny dokument prezentowany jest przez telewizję (ten najlepszy – w kanałach filmowych), istnieje na specjalnych przeglądach i w galeriach sztuki. Atrakcyjność dokumentu tkwi przede wszystkim w jego “gatunkowej” nieprzejrzystości. Dzisiejszy dokument znakomicie wykorzystuje miejsce “pomiędzy” – reportażem i fabułą, galerią sztuki i publiczną trybuną. Pozwala, więc z jednej strony głosić prawdy objawione i epatować jasno widoczną tezą, z drugiej – tworzyć wizualno-dźwiękowe eseje, ledwie zarysowane, nieostre, które bardziej niż przekonać widza, mają wprowadzić go w specyficzny trans. Nie zabrania formalnej zabawy i pastiszu (udający dokument, fabularny “Pałac tygrysa króla” ironicznie nawiązujący do filmów Herzoga i bajek o Indianie Jonesie), ani też konstruowania filmu według wzorów kina fabularnego (“Guerillę: Uprowadzenie Patty Hearst” ogląda się jak thriller).

W świecie, który zaciera granicę między rzeczywistością a obrazem i staje się maszyną do pomnażania fikcji, dokument nie wstydzi się już manipulacji. Na wszędobylski, prymitywny niby-realizm telewizyjnych reportaży i dokumentalnych telenowel odpowiada manipulacją zupełnie inną. Dokumentalizm oddala się bardzo od obiektywnego opowiadania, którego miejsce w coraz szerszym wymiarze zastępuje zsubiektywizowany obraz. Za kamerą stoi konkretny człowiek, który nie rejestruje świata, ale o nim opowiada. I właśnie tego subiektywizmu widz oczekuje.
W przeciwieństwie do codziennych reportaży dokumentalista próbuje zbudować między widzem i filmową rzeczywistością paradoksalny dystans, który zbliża. Nagi realizm w dobie dzisiejszych mediów nie porusza – potrzebujemy czegoś więcej, rodzaju fikcji, dokumentalnej fabularności.”

Paweł T. Felis
Gazeta Wyborcza

Program przeglądu:

17 listopada
18.00-19.45 Guerilla. Uprowadzenie Patty Hearts
19.45-20.00 przerwa
20.00-21.30 Stan Umysłu

18 listopada
18.00-19.30 Przeznaczone do burdelu
19.30-19.45 przerwa
19.45-21.15 24 godziny na liście Craiga

19 listopada
18.00-19.45 Pałac Tygrysa Króla
19.45-20.00 przerwa
20.00-21.45 Trzy pokoje Melancholii

Karnety:
Studenci (podstawą zakupienia karnetu studenckiego jest okazanie aktualnej legitymacji studenckiej)
1 film 5 zł
6 filmów 25 zł
Pozostali widzowie
1 film 10 zł
6 filmów 50 zł

Guerilla: uprowadzenie Patty Hearst / Guerilla: The Taking Of Patty Hearst

USA 2004; 88 min.
Reżyseria: Robert Stone
Produkcja: Magnolia Pictures, Robert Stone

Film przedstawia jeden z najgłośniejszych spektakli medialnych, jakie rozegrały się na oczach Ameryki w latach 70-tych. Robert Stone drobiazgowo rekonstruuje okoliczności powstania paramilitarnej organizacji SLA, która trzydzieści lat temu rozpoczęła desperacką walkę z rządem federalnym. Organizację zaczęto traktować poważnie dopiero w chwili, gdy jej członkowie zdecydowali się na porwanie córki Randolpha Hearsta – jednego z najbardziej wpływowych Amerykanów. Porywacze od razu zaskoczyli swoimi “nietypowymi” żądaniami. Wypuszczenie córki milionera miało nastąpić w zamian za żywność dla bezdomnych i bezrobotnych. Zwłaszcza w oczach najbiedniejszych mieszkańców USA, członkowie SLA wyrośli na bohaterów, współczesny odpowiednik bandy Robin Hooda. Prawdziwą sensacją stała się jednak wiadomość, że również córka Hearsta popiera rebeliantów. Zdjęcie Patty Hearst z karabinem stało się ikoną całej generacji kontestujących Amerykanów. Autorzy filmu przeprowadzili kilkadziesiąt wywiadów: z żyjącymi członkami SLA, byłymi agentami i dziennikarzami. Dotarli również do unikalnych materiałów filmowych i nagrań magnetofonowych.

Stan umysłu / A State Of Mind

W. Brytania 2004; 94 min.
Reżyseria: Daniel Gordon
Produkcja: VeryMuchSo Productions

“Mamy tak wielu bohaterów w naszym kraju, że nie sposób ich wszystkich policzyć” – wyznaje ze smutkiem Pak Hyon Sun, jedna z dziesięciu tysięcy Koreanek, przygotowujących się do masowego występu gimnastycznego, organizowanego z okazji obchodów 55 rocznicy powstania Korei Północnej. Kraj, który stał się wielkim poligonem inżynierii społecznej, ciągle potrzebuje bohaterów. Życie podporządkowano tutaj wspominaniu rewolucyjnej przeszłości, składaniu hołdów jej przywódcom i podtrzymywaniu atmosfery zagrożenia. USA obarcza się w Korei winą za wszystko, nawet za awarię prądu. Przygotowanie monumentalnego spektaklu gimnastycznego wymaga całkowitego zaangażowania ze strony dzieci i ich rodzin. Zresztą, któż nie chciałby brać udziału w zbiorowej walce o lepsze jutro? Dla dziewczynek i chłopców, składających w ofierze swoje dzieciństwo, udział w pokazach to wspięcie się na wyższy szczebel świadomości. Każdy Koreańczyk wie, że masowe imprezy stanowią źródło inspiracji dla całego narodu i najwspanialszy przykład wcielenia w życie ideałów kolektywizmu. Brytyjska ekipa filmowa otrzymała zgodę na pokazanie światu jak wygląda walka na pierwszej linii frontu. Obserwując codzienność Koreańczyków, Daniel Gordon konfrontuje nas ze światem, którego mieszkańcy okazują się zaskakująco normalni.

Przeznaczone do burdelu / Born Into Brothels

Reżyseria: Zana Briski
Producja: Zara Brisky,Ross Kaufmann

Oscar 2005; Nagroda Publiczności – Sundance FF 2004

Dzieci urodzone w burdelach Kalkuty mają przed sobą jednoznacznie nakreśloną przyszłość. Na razie zarabiają zmywaniem naczyń lub pomagają matkom, jednak w dzielnicy czerwonych latarni wiek to pojęcie względne i nie on określa przydatność do zawodu. “Przeznaczone do burdelu” są fascynującym zapisem walki o los dzieci. Wraz z brytyjską fotograf Zaną Briski, w ich życiu pojawia się nadzieja. Zana Briski organizuje zajęcia z fotografii. Rozdaje kupione przez siebie aparaty, płaci za materiały, pozwala fotografować wszystko, co uważają za ciekawe. Następnie omawia najciekawsze zdjęcia i zachęca do rozmowy na ich temat. Uczestnicy zajęć otwierają się przed Zaną, zaskakując dojrzałością i wnikliwością spojrzenia na otaczający je świat, a niektórzy z nich, prawdziwym talentem. Dzięki pomocy nowojorskich przyjaciół Zana organizuje w Kalkucie wystawę prac swoich podopiecznych i zgłasza grupę do udziału w World Press Photo. Dla niektórych z dzieci staje się to przepustką do lepszej przyszłości. Film Zany Briski to utwór o niezwykle budującym przesłaniu, przywraca wiarę w sens troski o bliźniego. Nieoczekiwany zwrot na końcu filmu nie jest happy-endem.

Trzy pokoje melancholii / 3 Rooms Of Melancholia

Finlandia 2003; 106 min.
Reżyseria: Pirjo Honkasalo
Produkcja: Millennium Film

Główna nagroda Amnesty International FF; Grand Prix Zagrzeb FF 2004; Thessaloniki FF 2004

“Trzy pokoje melancholii” to poetycka podróż przez świat emocji nastoletnich mieszkańców Rosji. Każda z trzech części-pokoi posiada swoją emocjonalną dominantę. Pierwszy pokój wypełniają uczucia kadetów szkoły wojskowej w Petersburgu, gdzie formatowane są przyszłe wojskowe elity Imperium. Kadeci to werbowani “z ulicy”, bezdomni nastolatkowie, lub dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Uczniem szkoły jest też, marzący o karierze oficera, czeczeński chłopiec. W drugim pokoju przedstawieni zostają mieszkańcy zniszczonego Groznego. Ostatni, trzeci pokój przenosi nad granicę Inguszetii. Bohaterem tego epizodu jest zgwałcony przez rosyjskiego żołdaka, nastoletni Rosjanin. Chłopiec przechodzi na Islam i przyłącza się do Czeczeńskich bojowników. Poprzez wystudiowane kadry, wnikliwe portrety bohaterów i monumentalną muzykę chórów cerkiewnych reżyserka buduje kolejne poziomy znaczeń. Przewodnim motywem filmu pozostają jednak emocje – bezgraniczny smutek wypisany na twarzach młodych bohaterów. Czy nonsens wojny doprowadzi ich do spotkania na polu walki?

24 godziny na liście Craiga / 24 hours on Craigslist

USA 2004; 80 min.
Reżyseria: Michael Ferris Gibson
Produkcja: Zealot Pictures
Selekcja: IDFA 2004

Jeśli komuś wydaje się, że wyczerpał pomysły na łatwy albo pokręcony zarobek to jest w błędzie. “24 godziny na liście Craiga” to dzień spędzony z użytkownikami jednego z najdziwniejszych portali internetowych w San Francisco. Zresztą wydaje się, że jednym z założeń twórców craigslist było wyjście naprzeciw ludziom, którzy wszystko robią inaczej. Za jego pośrednictwem można dokonać niepotrzebnych zakupów, zorganizować flash mob, stworzyć kapelę rockową, zaspokoić najdziwniejsze potrzeby seksualne. Także tutaj można szukać odpowiedzi na pytanie o to jak młoda studentka collegu (hetero) może zarobić na ślubie z gejem i o to czy osobisty konsultant to nie eufemizm określający przedsiębiorczego dilera marihuany. Dowiadujemy się również jak wielkie wzięcie mają internetowe zdjęcia “modelek” w okularach i o tym jak wyżywa się aktor porno, poza planem filmowym. Choć Michael Ferris Gibson nie kryje podziwu dla pomysłowości swoich rodaków, zdaje się też współczuć ich życiowemu zagubieniu. “24 godziny na liście Craiga” to ciekawy obraz nieocenzurowanej Ameryki.

Pałac tygrysa króla / Mouse Of The Tiger King

Szwecja 2004; 105 min.
Reżyseria: David Flamholc
Produkcja: Caravan Film

Obsesyjny obieżyświat, weteran wojny w Wietnamie, cwani indiańscy przewodnicy i ekipa filmowa – wspólnie, na tropie świętego miasta Inków Paititi. Zrealizowany w sercu peruwiańskiej dżungli Madre de Dios film Davida Flamholca, do złudzenia przypomina fabuły Wernera Herzoga. Inicjatorem ekspedycji, zarazem głównym bohaterem filmu, jest doświadczony, ogarnięty niegasnącą pasją eksplorator, Tahir Shah – przedziwne połączenie Don Kiszota i Indiany Jonesa. Zespół poszukiwaczy wyrusza do Ameryki bez większego przygotowania, na miejscu natrafiając na niekompetentnych informatorów i przewodników. Brak wiarygodnych informacji na temat położenia Paititi w niczym nie przeszkadza ani rozgorączkowanemu podróżnikowi, ani przyglądającemu się wszystkiemu reżyserowi. W rezultacie, wędrowcy spędzają w puszczy siedemnaście tygodni prowadzeni przez błędne wskazówki i własne urojenia. Flamholcowi udaje się dotknąć natury wszelkich poszukiwań, od stuleci prowadzonych przez błędnych rycerzy. “Pałac tygrysa króla” przerażający i komiczny zarazem, momentami sprawia wrażenie perfekcyjnie sporządzonej mistyfikacji.

 

Patroni medialni:
Radio Gdańsk
Dziennik Bałtycki
NaszeMiasto.pl
Korba.pl

Mecenas ACK UG:
Plus GSM

Bliższe informacje:
Paulina Neugebauer
tel.: 0 661 360 164
dkf@ug.gda.pl
www.ack.gda.pl
Akademickie Centrum Kultury UG
tel.: (58) 55 29 450, fax: (58) 55 29 300