PRZEGLĄD BRYTYJSKICH I ESTOŃSKICH FILMÓW ANIMOWANYCH

PRZEGLĄD BRYTYJSKICH I ESTOŃSKICH FILMÓW ANIMOWANYCH

7-9.01.2005
godz.18.00

Stołówka studencka Uniwersytetu Gdańskiego przy ul. Wita Stwosza 58

WSTĘP WOLNY!!!

ANIMACJE BRYTYJSKIE
Zapraszamy na przegląd najlepszych brytyjskich filmów animowanych nagrodzonych na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat prestiżowymi nagrodami British Animation Awards. Brytyjska animacja od wielu lat cieszy się znakomitą reputacją – zarówno dzięki niezwykłej różnorodności stosowanych technik, jak i zaangażowanej tematyce. British Animation Awards przyznawane są co dwa lata w dziewiętnastu kategoriach. W ramach naszego przeglądu zaprezentujemy pięć zestawów filmów nagrodzonych na BAA w latach 1994 – 2004.
Niezwykły rozkwit współczesnej animacji brytyjskiej jest w dużej mierze zasługą wsparcia udzielanego twórcom przez brytyjskie kanały telewizyjne zajmujące się szeroko pojętą kulturą, takie jak Channel 4, S4C, czy BBC. Channel 4 współfinansował między innymi eksperymentalne prace takich artystów jak Sarah Cox (3 Ways to go), Jonathan Hodgson (Feeling My Way), Robert Bradbrook (Home Road Movies – film który zdobył wyróżnienie podczas Krakowskiego Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w 2002 roku), czy Chris Shepherd (Dad’s Dead). Z kolei dzięki pomocy BBC mogły powstać takie realizacje jak Wallace & Gromit Nicka Parka czy Flatworld autorstwa Daniela Greavesa (zdobywca Oscara w 1991 roku za film Manipulation).
Szczególną cechą brytyjskiej animacji jest wzajemne oddziaływanie na siebie prac komercyjnych – animowanych reklam, telewizyjnych seriali, czołówek programów czy teledysków – i często niezwykle osobistych filmów “artystycznych”. Firmy reklamowe oferują utalentowanym animatorom ogromne budżety i najnowocześniejszy sprzęt. Działalność komercyjna pozwala artystom zdobyć doświadczenie, które wykorzystują później w pracach tworzonych na własny rachunek. Z kolei osobiste, eksperymentalne prace często stają się inspiracją dla twórców reklam. Seria Creature Comforts stworzona w studiu Aardman Animations
(producenta takich “hitów” animacji jak Wściekłe Gacie czy Uciekające kurczaki) stała się impulsem do realizacji serii reklam wykorzystujących te same postacie. Kolejnym polem do popisu dla animatorów są telewizyjne seriale animowane – zarówno te przeznaczone dla dzieci, jak i dla dorosłych. Brian Wood, autor prezentowanego w jednym z zestawów krótkiego filmu Mr Jessop odniósł ogromny sukces komercyjny serialem Bliźniaki Cramp (pokazywanym obecnie w Cartoon Network). Z kolei jeden z najsłynniejszych obecnie brytyjskich animatorów, Mark Baker (autor filmu Jolly Roger) wspólnie z Neville Astleyem stworzył niezwykle ciekawą serię The Big Knights, w nowatorski sposób łącząc animację tradycyjną i
komputerową. Wielu młodych brytyjskich animatorów zajmuje się również tworzeniem teledysków – ten rodzaj twórczości pozwala na większą swobodę niż w przypadku telewizyjnych seriali. Przykładem Richard Kenworthy (pokazujemy jego film dyplomowy zrealizowany w The Royal College of Arts – The Littlest Robo), współtwórca kolektywu Shynola, realizującego wideoklipy dla tak uznanych artystów jak Blur czy Radiohead. Silnymi ośrodkami animacji są również brytyjskie uczelnie artystyczne – wspomniany Royal College of Art, National Film and Television School (Novelty Leigha Hodgkinsona, Metalstasis Matta Hooda), czy Kingston College (Rien, Sticky Business). Warto wreszcie wspomnieć, że nie wszyscy twórcy brytyjskiej animacji są Brytyjczykami – choć żyją i pracują w Wielkiej Brytanii. Tak jak Michael Dudok deWit – Holender, autor nagrodzonego w 2001 roku Oskarem filmu Father and Daughter (film zdobył kilkanaście nagród na rozmaitych festiwalach – również w Krakowie); Finka Marjut Rimmenen (Many Happy Returns), czy Francuzka Gaelle Denis (Fish Never Sleep).

ANIMACJE ESTOŃSKIE
W Estonii produkowanych jest rocznie aż osiem filmów animowanych. To dużo, jeśli wziąć pod uwagę wielkość kraju oraz fakt, iż filmy te mają takie same budżety jak filmy fabularne. Co ważniejsze, estońska animacja zaliczana jest do najlepszych na świecie, zdobywając liczne nagrody na międzynarodowych festiwalach. Mimo, że pierwszy estoński film animowany Przygody psa Juku powstał już w 1931 roku, prawdziwe początki animacji w tym kraju wiążą się z osobą Eleberta Tuganova, który w latach pięćdziesiątych XX w. założył Nukufilm, studio animacji lalek. W latach siedemdziesiątych z inicjatywy Reina Raamata powstało studio produkujące filmy rysunkowe – Joonisfilm. Oba studia działały w ramach wytwórni Tallinnfilm. Raamat był pierwszym estońskim twórcą animacji, który zdobył rozgłos międzynarodowy m.in. za sprawą takich filmów jak “Duży Tyll” (1980) o estońskim bohaterze mitycznym. Joonisfilm okazał się kuźnią talentów: Matti Kütt, Janno Poldma, Heiki Ernits czy wreszcie Priit Pärn, najsłynniejszy obecnie estoński autor filmów animowanych, a także szef wydziału filmowego Akademii Sztuki w Turku w Finlandii. Jego film “Noc Marchewek” stał się filmem kultowym. Na przeglądzie zobaczyć będzie można najnowsze dzieło Pärna – “Karl i Marylin”. Absurdalne, dziwne, filozoficzne, surrealistyczne – tak bywają opisywane te filmy. Każdy z nich jest inny, jednak łączy je specyficzne estońskie poczucie humoru i charakterystyczny stosunek Estończyków do otaczającego ich świata.

 

7.01.2004 piątek

18.00-19.30 Best of British Animation Awards Vol 1

SCAT, THE STRINGALONG CAT | Ian Sachs | 1995
BUTCHER1S HOOK | Simon Pummell | 1995
THE WOODEN LEG | Darren Doherty & Nick Smith | 1994
MANY HAPPY RETURNS | Marjut Rimminen | 1997
THE WRONG BROTHERS | Steven Weston | 1995
JUMPING JOAN | Petra Freeman | 1994
REPUTATIONS Title sequence | Philip Hunt & John Kennedy | 1994
BBC2: Campaign Idents | 1995
AH POOK IS HERE | Philip Hunt | 1994
FEELING MY WAY |Jonathan Hodgson | 1997
SMARTIES: SMARTIPANTS | Luis Cook | 1995
HILARY | Anthony Hodgson | 1994
MARTELL: LEGEND | Pat Gavin | 1995
TERRENCE HIGGINS TRUST: KNOBS IN SPACE | Luis Cook & Dave Alex Riddett | 1995
MR JESSOP | Brian Wood | 1996
TRIANGLE | Erica Russell | 1994
STICKY BUSINESS | Ed Taylor | 1997
(Extract) A CLOSE SHAVE | Nick Park | 1995    Czas bloku 92 min.

19.30-19.45 przerwa19.45- 21.15 Best of British Animation Awards Vol 2

GOURMAND | Andrew Higgins | 1998
THE LITTLE PRINCESS’ BIRTHDAY | Jim Lefevre | 1997
BIRD BECOMES BIRD | Lucy Lee | 1998
3 WAYS TO GO | Sarah Cox | 1998
STAGGERINGS | Peter Collis | 1998
SWAG | Daniel Edwards | 2001
DEATH AND THE MOTHER | Ruth Lingford | 1998
STANLEY | Suzie Templeton | 2000
UNISON: ANT | Jerry Hibbert | 1996
BRISK: ROCKY | Ken Lidster | 1997
DAIRYLEA DUNKERS: DINO TIME | Ray Harryhausen & Mark Nunnally | 1997
FISHERMAN’S FRIEND: CONTRAPTION | Stephen Weston | 1998
FLATWORLD | Daniel Greaves | 1998
Czas bloku 92 min.

8.01.2004 sobota

18.00-19.30 Best of British Animation Awards Vol 3

RIEN | Kunyi Chen | 1998
THE LITTLEST ROBO | Richard Kenworthy | 1999
FERMENT | Tim Macmillan | 2000
THE WOLFMAN | Tim Hope | 1999
6 WEEKS IN JUNE | Stuart Hilton | 1998
SILENCE | Orly Yadin & Sylvie Bringas | 1998
LOVE IS ALL | Oliver Harrison | 2000
DEVIANT! | Eoin Clarke | 1999
PLEASURES OF WAR | Ruth Lingford | 1998
THE WIFE OF BATH’S TALE | Joanna Quinn | 1998
VIBRANT: COLOUR EXCITES | Clive Walley | 1999
ORANGE: HILLS | Philip Hunt | 1998
ORANGE: RECEPTION | Marc Craste | 1998
ORANGE: MEGALOMANIAC | Philip Hunt | 1998
THE MAN WITH THE BEAUTIFUL EYES | Jonathan Hodgson | 1999
JOLLY ROGER | Mark Baker | 1999Czas bloku 92 min.

19.30-19.45 przerwa

19.45- 21.15 Best of British Animation Awards Vol 4

NOVELTY | Leigh Hodginkson | 2001
METALSTASIS | Matthew Hood | 2001
THE LUCKY DIP | Emily Skinner | 2001
INTOLERANCE | Phil Mulloy | 2000
ROCKIN’ & ROLLIN’ | Richard Jack & Daniel Greaves | 2001
DADDY | Stephen Cavalier | 2001
HOME ROAD MOVIES | Robert Bradbrook | 2000
PLAIN PLEASURES | Sarah Cox | 2001
Q4 MUSIC.COM | Sam Morris | 2000
TENNENTS: PINTLINGS | Darren Walsh | 2001
AERO: KIOSK | Alyson Hamilton | 2001
HOT SPOT | Mark Brierley | 2000
FATHER AND DAUGHTER | Michael Dudok de Wit | 2000
MR GRIMBY’S VIDEO DIARY | Neil Jack | 2001
Czas bloku 92 min.
“Daddy”

animacje estońskie cz.1

animacje estońskie cz.2

9.01.2004 niedziela

18.00-19.30 Best of British Animation Awards Vol 5

THE GIRL AND THE HORSE | Rebecca Manley | 2003
TAPS | Matthew Gravelle | 2003
HOW MERMAIDS BREED | Joan Ashworth | 2002
SURVEY | Joe King | 2002
GIFTED | Emily Mantell | 2002
EXTN. 21 | Lizzie Oxby | 2002
TAKUSKANSKAN | Selina Cobley | 2003
TENNENTS: BODY ARMOUR | Darren Walsh | 2002
NSPCC: CARTOON | Frank Budgen & Russell Brooke | 2002
TERRENCE HIGGINS TRUST: CAVERN CLUB | Manu Roig | 2002
BUTTERFLY | Glenn Marshall | 2002
KILLING TIME AT HOME | Neil Coslett | 2003
LITTLE THINGS | Daniel Greaves | 2003
DAD’S DEAD | Chris Shepherd | 2002
TO HAVE AND TO HOLD | Emily Mantell | 2003
FISH NEVER SLEEP | Gaelle Denis | 2002
HOW TO COPE WITH DEATH | Ignacio Ferreras | 2002
Czas bloku 92 min.
“How Mermaids Breed”

19.30-19.45 przerwa

19.45-21.00 Animacje estońskie 1 – rysowanki

BERMUDA (BERMUDA) | Ülo Pikkov | 1998
MONT BLANC (MONT BLANC) | Priit Tender | 2001
KARL I MARYLIN (KARL JA MARYLIN) | Priit Pärn | 2003
ULICA WEITZENBERGA (WEITZENBERGI TÄNAV) | Kaspar Jands | 2002
KONCERT DLA MARCHWIOWEGO CIASTA (KONSTSERT PORGANDIPIRUKALE) | Heiki Ernits, Janno Poldma | 2002
Czas bloku 70 min.

21.00-21.15 przerwa

21.15-22.30 Animacje estońskie 2 – kukiełki

DROGA DO NIRWANY (TEEKOND NIRVAANASSE) | Mait Laas | 2000
INSTYNKT (INSTINKT) | Rao Heidments | 2003
BARBARZYŃCY (BARBARID) | Hardi Volmer | 2003
MIEĆ DUSZĘ (HING SEES) | Riho Unt | 2002
LISICA (REBASENAINE) | Priit Tender | 2002
Czas bloku 70 min.

Program przygotowany został we współpracy z British Council w Warszawie oraz Stowarzyszenia Pro Estonia.

Info: dkf@ug.gda.pl, www.dkf.pl